
Отворено писмо до министър-председателя на Република България
Уважаеми г-н Петков,
Обръщаме се към Вас с искане за проверка на съмнения за нарушаване на обществения интерес при разпореждане с държавни спортни имоти. Вярваме, че това е възможност да защитите с дела мотото на Вашето правителство - „нулева толерантност към корупцията“.
От седмици се разисква темата за прехвърляне на държавни имоти отстрана на Министерство на младежта и спорта (ММС) в смесено дружество с частно участие.
От публични изказвания на участници в преговорите се разбира, че ММС възнамерява да апортира държавни имоти в смесено дружество. Тоест, държавата възнамерява да прехвърли без търг и конкурс публична собственост в ръцете на лица, ноторно известни със своите политически връзки. Напълно в духа на ощетяващи обществения интерес сделки като тези за Пловдивския панаир и къпалнята „Мария Луиза“ в София.
Прехвърлянето без търг и конкурс на държавни имоти под контрола на политически обвързани бизнесмени е изключително погрешно и създава усещане за корупция. Още повече, когато тези частни лица имат дълга история на облагодетелстване с публични ресурси, включително с усвояване на активите на фалиралата Корпоративна Търговска Банка (КТБ) и в съмнителни обществени поръчки.
Молбата ни е да възложите институционална проверка на следните въпроси и да обявите публично резултатите, преди управляваното от Вас правителство да вземе решение за провеждането на непрозрачна и неконкурентна процедура по апорт на държавни имоти:
1. Кой, от кога и благодарение на какви договори контролира държавните имоти, които се предполага да бъдат прехвърлени от държавата на частен собственик?
Насочваме Вашето внимание към скандалните нарушения в Закона за държавната собственост при сключването на договор за наем между ММС и ПФК ЦСКА-София АД през 2016 г.
Също така Ви призоваваме да се запознаете и със скандално нагласения „конкурс“ от есента на 2017 г., при който държавни служители заложиха абсурдни параметри, фаворизиращи един конкретен участник (ПФК ЦСКА-София АД) и дисквалифициращи всички останали.
2. В какъв размер са финансовите задължения отстрана на частния ползвател на държавните имоти (ПФК ЦСКА-София АД), откога се трупат и каква част от тях са дължими, но неплатени наеми към държавни предприятия?
Вярваме, че българските данъкоплатци следва да получат отговор на този въпрос, както и да бъдат информирани какво са предприели държавните служители – включително и министърът на младежта и спорта - за да защитят обществения интерес и да изискат по съдебен път дължимите суми?
Вече входирахме писмо до ММС с питане дали отговаря на истината изнесената информация от служебния министър Кузманов, че частният наемател не е заплащал дължимия наем и е натрупал дълг към държавата в размер на близо 4 млн. лева. Ако по някакъв начин тези дългове бъдат опростени, то следва ли да разбираме, че всяко дружество, управляващо спортен клуб в България, може да използва държавни имоти без да плаща наем? Или това е допустимо само за една единствена компания?
3. Евентуалното изграждане на нов стадион в Борисовата градина в София ще наложи сериозно увеличение на капитала, за да се финансират разходите по строителство. Държавата ще участва ли в увеличението на капитала на съвместното дружество или ще намали дела си в смесеното дружество за сметка на частния партньор?
В случай, че не участва в увеличението на капитала и остане в позиция на миноритарен партньор, как държавата ще упражнява контрол върху дружеството и имотите?
Каква е гаранцията, че лицата, контролиращи смесената компания след увеличение на капитала, няма да променят плановете си и да се откажат от изграждане на спортно съоръжение, но въпреки това ще запазят собственост и контрол върху бившите държавни имоти?
Кой ще носи отговорност за поредната „скрита приватизация“ на публични имоти от частни субекти по порочния модел на Пловдивския Панаир и къпалнята „Мария Луиза“?
4. Анализиран ли е рискът задълженията на ПФК ЦСКА-София АД да станат изискуеми от кредиторите и какво би се случило със стадиона и въпросното дружество, при положение, че стане част от капитала на новото дружество чрез апорт?
Както е видно от годишните финансови отчети (ГФО) на дружеството ЦСКА-София АД, то има устойчиви загуби в последните пет години, както и дългове в размер на десетки милиони лева към свързани лица (тоест, към собствениците на дружеството и свързани с тях компании).
Възможно ли е ММС да повтори прецедентът със стадион „Лазур“ и един държавен стадион да попадне в частни ръце, при което да послужи за погасяване на задължения към кредитори? Как е защитен интересът на държавата, която в случая е принципал в Сердика спортни имоти ЕАД?
5. Съществува ли връзка между лицата, контролиращи юридическото лице ПФК ЦСКА-София АД и дружеството „Ловеч-Спорт 96“ АД, в което по сходна схема община Ловеч е апортирала свои имоти?
За българските данъкоплатци е важно да получат надеждна информация относно ползите и негативите за общината и гражданите в Ловеч от това, че общинска собственост е апортирана в контролирана от частен интерес компания. Информацията, с която разполагаме от публични изяви на общински съветници е, че „Ловеч Спорт 96“ се разпорежда с имотите и реализира приходи от тях, но дружеството години наред обявява счетоводна загуба, поради което общината не получава дивидент срещу своя дял в компанията от 49%.
Уважаеми г-н Петков,
Привържениците на спорта и всички български данъкоплатци очакват Вашето правителство да покаже „нулева толерантност към корупцията“! Това включва решително прекратяване на нагласените конкурси и безконтролните сделки за прехвърляне на публична собственост в частна полза.
Очакваме да разпоредите проверка и да оповестите публично резултатите от нея. Вярваме, че инвестициите в изграждане на спортни съоръжения са важни, но не следва да се третират по различен начин от инвестициите в друга публична инфраструктура върху държавни имоти и следва да се реализират след провеждане на състезателна процедура.
С уважение,
Сдружение „ФК ЦСКА 1948“














ЦСКА победи Хебър
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin elementum mi ut ullamcorper euismod.Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32. The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham. There are many variations of passages of Lorem Ipsum available, but the majority have suffered alteration in some form, by injected humour, or randomised words which don't look even slightly believable. If you are going to use a passage of Lorem Ipsum, you need to be sure there isn't anything embarrassing hidden in the middle of text. All the Lorem Ipsum generators on the Internet tend to repeat predefined chunks as necessary, making this the first true generator on the Internet. It uses a dictionary of over 200 Latin words, combined with a handful of model sentence structures, to generate Lorem Ipsum which looks reasonable. The generated Lorem Ipsum is therefore always free from repetition, injected humour, or non-characteristic words etc.